A gyalog vagy autóval, de mindenképp a földfelszínen ismert távlatok ilyenkor meglepően kinyílhatnak...

Fotó: Czajlik Zoltán
1000 méter fölött, kopáran – A Torockó fölé magasodó Székelykő mészkőtömegének gyeppel fedett tetején nagy dolinasor rajzolódik ki
Fotó: Czajlik Zoltán
Felszállásra készen az alvinci reptéren. A CTSW ultra-light repülőgép és a repülővezető, Simion Câmpean

A pilóta – mint 2009 óta mindig – Simion Câmpean, aki a régi CTSW ultralight géppel fogad. Ezúttal nem a vasútépítés miatt nehezen megközelíthető dévai, hanem a szerény felszereltségű, de céljainknak tökéletesen megfelelő alvinci reptéren.

Az első nap késő délután szállunk fel. Azonnal feltűnik a szárazság nyoma: a Maros-völgyre jellemző, máskor sötétbarna-fekete talaj poros szürke/sárga színű – nem túl alkalmas a régészeti lelőhelyek megfigyelésére.. A ferde, őszi napfényben viszont különös megvilágítást kapnak a hegyek, így a Királykő dák magaslati települése(?), szentélye(?) a cél. Ám a mély árnyékba boruló völgyek hamar jelzik, hogy ideje visszafordulni Alvincra. Békés repülésünket rövidesen furcsa rezonanciajelenség kíséri – egészen a Maros-völgy eléréséig...

A másnapi program tehát adott: hibakeresés és -javítás.

A repülés vérrel írt történetének aranyszabálya ugyanis mindig, minden probléma azonnali elhárítása, nem megvárva, hogy újabb technikai, vagy időjárási nehézség súlyosbítsa a helyzetet!

Megérkezik a gép tulajdonosa, Adi is, aki segít a szerelésben és a próbarepülésekben.

Bőven van időnk, mert a reggelre egész Erdélyt elárasztó köd a völgyekben makacsnak bizonyul. Pilótám szerint ennek nemcsak természetes oka van az avar- és tarlóégetés jócskán fokozza a ködhajlamot. Délutánra vált, mire a gép indulásra kész, így ismét egy kisebb kört repülünk.

Fotó: Czajlik Zoltán
Vulkáni vidéken – A Balaton-felvidéki kúpok kőzetoszlopaihoz hasonló terep fölött a Kopasz-Detunáta szirtjénél. A kőtömbök-hasábok időnként óriási robajjal zúdulnak alá

Nagyenyed érintésével a Székelykő az egyik cél, ugyanis a legmagasabb részét, az 1000 méter fölötti platórendszert őskori erődítésként is számon tartják. És ha már a ködmaradványok elől a hegyekbe menekülünk, Simi is megmutatja kedvencét, a Kopasz-Detunátát. Az Erdélyi-szigethegység déli részén, a régészeti szempontból is kiemelkedő fontosságú, Verespatakhoz közeli vulkáni roncsból időnként mennydörgésszerű robajjal omlanak le a bazaltoszlopok, erre utal a hegytömeg román neve. E két rövid fényképezés alatt a repülést finanszírozó Gyulafehérvári Múzeum listáját követve persze jóval több lelőhelyet keresünk fel és dokumentálunk, tesztelve egyben az új okostelefonos navigációs és nyomvonalrögzítő rendszert is.

Még több látványos légi fotóért lapozza fel a nyomtatott magazint!