Megközelítés

Én sem mentem gyorsabban, hiszen számomra egy kedves jármű elképzelhetetlen második sebességváltó-ház nélkül, melyben a mászófokozat kb. 3 km/h-s végsebességű áttételét építették be. Ez a sebesség azért is kellett, mert hegynek felfelé a kidőlt fákat, és a karszt utóbbi száz évben legördülő szikláit óriási vonóerővel tudtam csak eltolni. Dacára a szovjet ipar trehányságának, mégis kiváló, süllyesztékben kovácsolt vonószemeket és pótkocsi-vontató horgokat építettek a 45 évvel ezelőtt vásárolt UAZ terepjárómra.

Nézetem szerint kb. 20 éves korban ki kell választani, vagy össze kell építeni azt az autómobilt, ami a halálig kell, hogy elkisérje tulajdonosát. Így szoknak össze, így ismerik meg egymást, hiszen az autó nem fogyasztói használati eszköz, hanem társ.

Figyelmem háromfelé oszlott: egyfelől minduntalan lestem az olajnyomásmérőt és a töltésjelző Ampere-mérőt az alacsony fordulatszám miatt. Többször is változtatnom kellett az alternátor gerjesztőkörébe épített huzalpotencióméter állásán, ami külső battériáról adta ilyen esetben a fluxusokat. Másodszor gyönyörködtem a jobbára hadifoglyok és elítéltek által épített hadiút nagyszerűségében. Az út szakadék felőli részét pompás, faragott kváderkövekből készült támfal támasztotta, amibe combnyi magas kerékterelő oszlapokat állítottak be kb. húsz lépésnyi távolságonként. A hatalmas munkával, kalapáccsal összetört nagy sziklák tetejére egyre kisebb köveket ékeltek be, majd az útfelületet homokkal szórták be. A homok az elmúlt évszázadban a kövek közé mosódott és összeállt. Nem is a kátyúk jelentették a legnagyobb problémát, hanem az út közepén összezáruló, a látást akadályozó tüskés növényzet, ami minduntalan becsapódott az ablakokon, és tépte a ponyvát. Nem nagy dicsőség, de be kell vallanom: a Nyegus-hegy oldalában előfordult, hogy egy nap alatt 5 kilométert tettünk meg… mindezt 110 liter fogyasztással (száz kilométerre átszámítva).

Fotó: Szirmai Gábor
Kövesút – A felszedett vasútvonalon lépésben halad az autómobil. Regényes elhagyott erődöket, falvakat, alagutakat, hidakat tanulmányozhat itt a múltbúvár. Nyoma sincs a 21. század (mentál)környezetszennyező „projectjeinek”

Figyelmem harmadik részét a minduntalan felbukkanó építmények kötötték le! A fogyasztóknak szánt térképeken meglehetős ritkán tüntetnek fel egy alig látható kis függő-aknát, ami sok száz méternyi sziklába robbantott és vésett alagút bejáratát jelenti, de az avatott szemnek ezt észre kellett vennie, hiszen egy Múzeum számára gyűjtöttünk anyagot. A keskeny makadám út miatt a nagyszerű kilátásban alig tudtam gyönyörködni, pedig uticéljainkat, az erődöket azért építették hegytetőkre, hogy be tudják lőni az egész öblöt.

Hirtelen égett olajillat ütötte meg az orromat. A jó ótvarász nemcsak szemmel vezeti a gépet, hanem figyel a legkisebb vibrációra, üzemanyag- vagy égett szigetelőanyagillatra, zenei hangként elemzi a fogaskerekek muzsikáját, testén érzi az infra-tartományú rezgéseket.

Nos, éppen a hypoid-hangokkal volt némi baj, a differencziálmű kissé túlmelegedett. Gyorsan engedtem egy hajszálnyit a kúpgörgős csapágyak hézagolásán, és kihasználva a műszaki pihenő adta termikus szabadságot, csipkedni kezdtem nagy ellenségem és egyben kedves gyimölcsöm, a szeder fekete bogyóit. Váltogatva: egy összenyomott szemmel ébenfekete, olajos kezemet mostam, egy szemet bekaptam. Ahogy kerestem az érett szemeket, láttam, hogy a bokrok töredezett betonlapok közül nőnek ki. Egy öntöttvas rács ciszterna közelségéről tanúskodott! A szerencse mellém szegődött, megtaláltam az erőd külső ciszternáját! Már régen humifikálódott a hegyoldalt boritó beton, ami a vízgyűjtő felületet adta, mégis a tisztítóakna alsó pereméig ért a hűvös víz! Persze, a régiek precizek voltak, mégis hihetetlen, hogy a sok száz köbméteres tartály hogyan tarthatta meg a vizet száz év óta, hiszen alig kapott utánpótlást! A vízben álló, de mégis teljesen ép vas létrafokokról csobbantam a historikus vízbe, a falak zengtek a visszhangtól. Fejem felett az 1890-ben öntött beton födém szellőzőnyílásain áteső fénykúpok a tiszta vízben leértek a fenékig, a vízfelületről visszaverődő fénykarikák a fejem felett ugrálva sejtelmes derengést adtak. A repedéseken áttört, fentről lelógó gyökerek egy figefához tartoztak, mely a mediterán klíma jótékony hatása miatt mézédes, szép barnára érett terméseket adott.

Fotó: Dmitriy Dubovtsev ©Shutterstock
Baljós karszt – A jellegzetes karsztvidék a katonának pokoli hely: a kőkemény mészkövön keserves ásni, nem ad fedezéket, viszont a becsapódó lövedék a sziklarepeszekkel is sebesít. Nyáron nagy a forróság, ivóvíz azonban sehol. A Szent-András erőd a Kotori-öböl északi hegykeretében áll

Építés és pusztulás

A Monarchia későn kezdte tengeri hatalmának kiépítését, melynek fő támaszpontjai Pola (Pula) és Cattaro (Kotor) közelében feküdtek. Idén az utóbbiakat vizsgáltuk: 10 erőd – leginkább az elektrotechnikára fókuszáló – dokumentálásával, az Ívfény Múzeum részére.

1850 után – főképp Báró Mamula kezdeményezésére – gyorsult fel a parti erődök építése, melynek legtermékenyebb szakasza 1890–1915 közé esett. Az építkezés a karszt kemény mészkövén rendkívüli nehézségeket jelentett.

A meredek, sziklás terep, az utak hiánya már a térképezést is akadályozta. A századfordulón a hatalmas mennyiségű beton biztosítása nélkül pedig a falak nem lettek volna lövedékállóak. (Néhány erőd mennyezetvastagsága 1,5 méter!) Az esővízet ciszternákba kellett gyűjteni, a köveket egyenként, kézzel tudták csak faragni. A küzdelem csúcspontját a 100 tonna körüli páncélkupolák odaszállítása jelentette. Könnyebbséget csak az 1901-ben megnyílt hegyi vasút adott, amin még tengeralattjárót is tudtak szállítani..., de a pályát azóta szétverték. Az ágyúk vontatását – 20 cm-es taraczkokról beszélünk, kb. 5 tonna súllyal – ma is láthatóan ötven méterenként a sziklába vésett csigasorok segítségével végezték. Érdekes, ma is aktuális kitérőt jelentene a régi elektro-vontatók elemzése: ezek közül is a legérdekesebb a Porsche-féle elektromos autó, mely sok pótkocsit vontatott a karsztvidéken – meghajtott utánfutókerekekkel!

1916 után, Montenegro bevételével csökkent a Cattarói-öbölre nehezedő háborús nyomás, ekkor néhány erősséget leszereltek. Ugyan pár erődön még 1916-ban kijavították az ágyúzások pusztításait, másokon – főleg a falakon és vasszerkezeteken – még ma is látszanak a belövések.

Az erődök az I. világháború után enyészetnek indultak, többet felrobbantottak (pl. Radisevic), volt, amit kőbányának használtak (pl. Skaljari), volt, amit a visszavonuló K.u.K. hadsereg pusztított el, néhány viszont túlélte az elmúlt évszázadot.

E létesítmények esztétikai/építőművészeti értelemben is különlegesek és inspirálóak. Nem beszélve a technikai finomságokról, hiszen a századfordulótól kezdve elektromos hálózattal, ívfényes reflektorral és optikai telefonnal is elláttak minden nagy erődöt.

Fotó: nadtochiy ©Shutterstock
A Gorazda-erőd – A Lovcen-hegységben, a Kotori-öböl keleti szegélyén kiépített erődítmény tetejére nemcsak az álcázás miatt hordtak földet, hanem így a becsapódó lövedék lökéshulláma is csökkent. A forgatható pánczélkupola alig emelkedik ki a környezetéből

Ha kíváncsi vagy az egész történetre, lapozd fel nyomtatott lapszámunkat!