Testvérháborúk Dél-Szudánban
Keresztények az élet peremvidékén. Még csak alig néhány éve, hogy hivatalosan is véget ért az emberiség modern kori történelmének egyik leghosszabb ideje húzódó háborúja Szudánban, amely során több mint négymillió ember vesztette életét
– ám a kettészakadt terület napjainkra újra pusztító harcok helyszínévé vált. A régóta várt béke rövid volt, szinte csak illúzió. A közelmúltban létrejött Dél-Szudánban el sem kezdődhetett a múlttal való szembenézés, ma újra vagy még mindig politikai-etnikai megosztottság és teljes bizonytalanság jellemzi a mindennapokat. Mintha örökségül kapta volna az elmúlt évtizedek állandósult véres ütközeteinek rémét, úgy folytatódtak a harcok szinte átmenet nélkül e fekete-afrikai térségben.
Dél-Szudán jelenleg a legtörékenyebb államok egyike, a washingtoni The Fund For Peace elnevezésű kutatóintézet negatív listájának vezetője. Az ENSZ adatai szerint a kiújuló harcok következtében ma több mint egymillió menekült él ideiglenes táborokban, és mintegy négyszázezren szórványban a környező területeken. Uganda vagy Kenya csak kettő az úgynevezett célországok közül, ahová a mindennapos fegyveres összetűzések és támadások elől menekülők egy jobb jövő reményében vándorolnak. A remélt javulás azonban legtöbbször elmarad: gyakori, hogy a hazájukban áldozattá váltak – jóllehet viszonylagos békében – valamelyik szomszédos országban, az emberi léthez méltatlan körülmények között egy nyomortelepen tengetik életüket.
A kenyai Mombasa városának nyomortelepén élő Geoffrey csak egy a több ezer keresztény menekült közül, akik családjukkal dél-szudáni otthonuk elhagyására kényszerültek. Az ottani szélsőséges muszlim radikálisok állandósult támadásai miatt életre szóló döntést hoztak, amikor elindultak közel 1500 km-es, viszontagságokkal teli útjukra.
A megsebzett Afrikában
Geoffrey és sorstársainak története kis epizódja a szubszaharai Afrika és Szudán konfliktusokkal terhelt, újkori történelmének, ugyanakkor rámutat az ott élők sebezhetőségére és teljes kiszolgáltatottságára. Küzdelmeiken keresztül felsejlik emberiségünk ősforrásának múltja és jelene, amelyről mind a mai napig kevesebbet tudunk, mint az Újvilágról vagy Ázsiáról. Sőt, annak egy speciális szelete: sokan vannak, akik a világ egyes tájain csak az életük és személyes szabadságuk árán juttathatják kifejezésre vallásukat, világ-nézetüket.
Dél-Szudán 2011-es létrejöttét követően ugrásszerűen nőtt a hazájuk elhagyására kényszerülők száma. Bár a szudáni migránsok arányának rohamos növekedése az elmúlt évek politikai eseményeinek ismeretében nem szokatlan, azonban ráirányította a figyelmet egy jól körülhatárolható csoportra. Hogyan lehetséges, hogy egy sok ezer éves kultúrával rendelkező ország ma alapjaiban kényszerül identitását újra – vagy talán először – megfogalmazni? Hogyan vált az egykori Núbia az Afrikáért folyó ,,versenyfutások” részévé, később a brit gyarmati terjeszkedés egyik fő célpontjává? Mi vezethetett el több mint fél évszázad folyamatos háborúskodásához, amelynek következményei máig hatnak?
E Szaharától délre fekvő terület gazdag múltjáról a magyar olvasók már a múlt század elején elsőkezű beszámolókat olvashattak pionír felfedezőink tollából. Nagy földrajztudósaink közel hozták a legtávolabbi kontinenseket, ma pedig segítenek a minél pontosabb, igényes összkép megalkotásában. Szudán újkori történelmét az európai gyarmatosítással kezdődően írták: a később az angol–egyiptomi Szudánért folytatott harc a britek válasza volt Egyiptom geopolitikai törekvéseire, a Nílus iránti teljes igényére. A cél közös volt: a folyó vízgyűjtő területének minél nagyobb arányú tulajdonlása, a kiterjedt kereskedelmi és termőterületek megszerzése.
Az új ország a két nagyhatalom együttes gyarmata lett, bár a valóságban a britek kormányoztak. Tartományi székhelynek az északi Kartúmot tették, a közigazgatást az arabizált és iszlamizált északi elit végezte. Ők bizonyos kiváltságokban is részesülhettek a déli keresztény és animista lakossággal szemben, többek között az angolok által szervezett, modern oktatásba is bekapcsolódhattak. A Korona ezzel szinte előre megformálta a jövőt: gazdasági és társadalmi törést okozva a két kultúrahordozó csoport között. Amíg Észak fejlődött, Délen alig történt változás.
Idővel nőtt a távolság a két rész között, és egy sajátos centrum-periféria viszony alakult ki. A fennálló állapot azonban nem volt történelmileg idegen: keresztény és muszlim népek évszázadok óta éltek együtt e hatalmas területen. A tengerpart felől érkező arab hódítás erős nyomást gyakorolt az őslakos nomád pásztornépekre, de hamar szembetalálta magát a főként Núbia északi részén élő ókeresztény közösségekkel. Idővel a parti területektől kezdődően az iszlám hatás érvényesült, viszont Szudán belső, déli részeire már nem terjedt ki: ott, az északi struktúrával ellentétben, lazább szerkezetű, főként animista, majd keresztény csoportok domináltak. Az ország polarizációját a brit jelenlét sem tudta enyhíteni; külön igazgatták az eltérő etnikai és vallási hagyománnyal rendelkező gyarmatot. Jóllehet 1926-ban meghirdették az úgynevezett ,,déli programjukat”, amelynek keretében keresztény misszionáriusokat hívtak Délre, ám szinte izolálták a térséget (belépni csak engedéllyel lehetett). Enyhíteni kívánták az északi nyomást, azonban a kormányzást továbbra is Kartúmból végezték, és nem alakították ki Dél önálló közigazgatását. Ráadásul a két országrész között nem volt kijelölve pontos határvonal sem.
Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek