Dél-Tirol vagy Katalónia kiváló példái a sajátos arculattal és történelmi-kulturális hagyományokkal rendelkező régióknak. Kelet-Közép-Európában az országon belüli területi elkülönülés mindig nehezebben ment, ahogyan ezt a székelyföldi, a morva vagy a sziléziai autonómia esete is mutatja. Ám a kelet-európai rendszerváltások után a helyi mozgalmak szerepei felértékelődtek. Szilézia – ahol lengyel, német és cseh hagyományok keverednek – az utóbbi években egyre inkább önmagára talál. A világosan megfogalmazott, egyértelmű önmeghatározást elváró külvilág előtt azonban maguk is gyakran bajban vannak…
„Néha furcsán, máshogyan beszélnek az itteniek! A Tak [Igen] helyett szinte mindig azt mondják, hogy Ja” – meséli cieszyni szállásadónk, aki Krakkóból érkezett a történelmi Tescheni-Szilézia központjába. „Mi itt, Katowicében sziléziai polgároknak tekintjük magunkat, és ez büszkeséggel tölt el!” – jellemzi röviden a régióhoz kötődő identitását a Felső-Szilézia központjában élő tanárnő.
Bár a 20. században többször megkérdőjelezték, ma már kevesen vitatják a Sziléziához kötődő sajátosságokat. Ezek a „sajátosságok” azonban nehezen körülírhatóak, mert Sziléziában minden csak egy kicsit különböző: kissé más a nyelvhasználat, de ebben is nagy eltérések lehetnek a családok között.
Az eltérő építészeti, történelmi és kulturális örökséghez más mentalitás is társul. Legalábbis sokan így gondolják, akik a sajátos sziléziai konyháról, humorról, a munkához és a munkássághoz való speciális viszonyról vagy épp a vallásos élet másságáról beszélnek. A kevésbé elfogadó nézetek szerint viszont a sziléziaiak a „nemzeti ébredés” állapota előtti bizonytalan, „köztes létben” élnek: olyan „alvó” közösségek, akik nem tudnak választani a cseh, a lengyel vagy a német identitás között.
Szilézia határai folyamatosan alakultak, végül a 19. századra állandósultak, hogy aztán a 20. században újra beinduljon az osztozkodás. A történeti Szilézia legnagyobb része ma Lengyelországhoz, kisebb hányada Csehországhoz, nyugati nyúlványa pedig Németországhoz tartozik. A modernkori sziléziai önazonosság elsősorban Lengyelországban jelenik meg, bár Csehországban is fellelhető, Németországban azonban a volt sziléziai terület Szászország szerves részévé vált, az önállóságnak semmilyen jelét sem mutatva.
Középkori gyökerek
A középkori lengyel államiság alapjait megteremtő öt jelentősebb lengyel törzs közül az egyik a sziléziai (Ślężanie) volt. A fejlett mezőgazdaság, textilipar, arany-, ezüst-, ón-, vasérc- és kőbányászat Sziléziát már a középkorban is Európa és a világ egyik legfontosabb ipari régiójává emelte. Wrocław (németül: Breslau, magyarul: Boroszló), a központ 1387-ben, az akkori Európa egyik legnagyobb városaként a Hanza-szövetség részévé vált. Ebben az időszakban indult meg a szláv és az egyre nagyobb számban érkező német népesség keveredése, ami a sziléziai identitás ma is jellemző multietnikus gyökerét jelenti.
A középkori építészetre utaló feljegyzések és a megmaradt emlékek már az anyaghasználatban is kirajzolnak egyfajta sziléziai jellegzetességet: előszeretettel alkalmaztak kiégetett agyagtéglákat, amit a Szászországból szállított homokkő egészített ki. A templomok is túlnyomórészt téglából épültek, ma is meghatározva a sziléziai városok központi tereinek arculatát.
A sokszínű Sziléziáról részletesen olvashat a nyomtatott magazinban.
Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek