„Bájos volt és barátságos, teli kitűnő kocsmákkal és legális anyaggal. Ha még egy hétig időzünk ott, nem kizárt, hogy máig a pályaudvar előtt ülök egy gitárral és egy-két gyerekkel, akiket Napsugárnak meg Pintyőkének hívnak. Komolyan, nem sokon múlt.”(Bill Bryson: Amsterdam)
KÉTSÉGKÍVÜL A VILÁG LEGÉRDEKESEBB NAGYVÁROSAINAK EGYIKE. Tömegek rajonganak érte, és éppoly sokan illetik kritikával. A csatornái után Észak Velencéjének is becézett Amszterdam etnikai olvasztótégely, igazi „multikulti” társadalmi struktúra színtere. Majdnem 180 ország képviselői élnek itt, mindenféle vallás, hit és életstílus békésen megfér egymás mellett. Az egyes társadalmi érdekek mindegyikét tiszteletben tartják, így alakult ki a polder-modellnek nevezett, konszenzuson alapuló döntéshozatali gyakorlat a gazdaság- és szociálpolitikában. (Maga a fogalom Hollandia tengerszint alatt fekvő, természettől elhódított földterületeinek [polderek] tulajdonosi közösségi alapon nyugvó védelméből ered.)
A hollandok tisztelik az embert, mégpedig olyannak, amilyen. Itt mindenki az lehet, aki akar, és bátran kimondhatja gondolatait. Ám a bírálók előszeretettel festenek a holland városról – mint a nyitottság kiteljesedésének legékesebb példájáról – riasztó képet. Mintha az az ördögtől való lenne, ahol az erkölcsnek és tisztességnek nyomát sem találni. Valóság ez vagy puszta rágalom? Távolodjunk el a hosszú idő óta tartó ideológiai vita sodrásától, és néhány kérdésmegválaszolásával pillantsunk a felszín alá! Milyen tényezők tették Amszterdamot a tolerancia 21. századi etalonjává? Hogyan lett ez a földrajzi szempontból meglehetősen törékeny város az évszázadok során egyre több társadalmi csoport menedéke?
Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek